torsdag 5. juni 2014

"Å gjøre en forskjell" En studie av bistandsarbeid i Bergensskoler


Av: Camilla Vikingstad, camilla_viking@hotmail.com
Veileder: Vibeke Vågenes


Vi vet at det drives bistandsarbeid i skolen, men vi vet lite om dette arbeidets innhold og form, hvilke aktører som er involvert, drivkrefter bak og målene med dette arbeidet. Denne masteroppgaven gir et bilde av bistandsarbeidet og tilhørende undervisning i Bergen kommune, fra barneskolen til og med den videregående skolen. Forskningsdesignet i denne oppgaven er intensivt, med kvalitativt orienterte metoder i form av intervju og observasjon. Resultatene har blant annet blitt tolket i lys av Orientalismedebatten, forskning på norsk bistand og antropologisk teori om gaverelasjoner.
            Det er ikke vanskelig å finne støtte i læreplanen (LK06) til dette arbeidet. Det henger sammen med at skolen skal speile samfunnets verdier. Bistandsarbeidet i skolen, er dermed del av det nasjonale prosjektet om solidaritet og Norge som en humanitær stormakt. Bistandsarbeidet har relativt stor utbredelse i skolen, svært mange skoler er involvert i bistand på en eller annen måte. I Bergen, knytter skoler seg opp til, og støtter organisasjoner som driver med bistandsarbeid og/eller tilbyr skolen undervisning om internasjonale tema. Andre skoler starter selv opp, og driver individuelle bistandsprosjekt. Skolen kan sees som et marked der ulike aktører konkurrerer om å finne plass til sine bistandsprosjekter eller undervisningsopplegg.
            Den første analysedelen ser på motivasjonen og drivkreftene bak dette arbeidet i skolen. Det eksisterer et nettverk med ildsjeler som ønsker å utgjøre en forskjell for mottakerne av bistanden.I den andre analysedelen blir bistanden tolket som en gave fra oss til de andre. Våre barn gir en gave til mottakerbarna i form av utdanningsmuligheter og bedre levekår. Vi får noe tilbake for gaven, og det vi får tilbake handler blant annet om vennskap med de andre, og kunnskaper, holdninger og verdier til våre barn. Gjennom vennskap og tilegning av kunnskaper, holdninger og verdier, skal barna "her" og "der" sosialiseres til å bli verdensborgere i en globalisert verden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar