Av: Camilla Vikingstad, camilla_viking@hotmail.com
Veileder: Vibeke Vågenes
Vi
vet at det drives bistandsarbeid i skolen, men vi vet lite om dette arbeidets
innhold og form, hvilke aktører som er involvert, drivkrefter bak og målene
med dette arbeidet. Denne masteroppgaven gir et bilde av bistandsarbeidet og
tilhørende undervisning i Bergen kommune, fra barneskolen til og med den
videregående skolen. Forskningsdesignet i denne oppgaven er intensivt, med
kvalitativt orienterte metoder i form av intervju og observasjon. Resultatene
har blant annet blitt tolket i lys av Orientalismedebatten, forskning på norsk
bistand og antropologisk teori om gaverelasjoner.
Det er ikke vanskelig å finne støtte
i læreplanen (LK06) til dette arbeidet. Det henger sammen med at skolen skal
speile samfunnets verdier. Bistandsarbeidet i skolen, er dermed del av det
nasjonale prosjektet om solidaritet og Norge som en humanitær stormakt. Bistandsarbeidet
har relativt stor utbredelse i skolen, svært mange skoler er involvert i
bistand på en eller annen måte. I Bergen, knytter skoler seg opp til, og
støtter organisasjoner som driver med bistandsarbeid og/eller tilbyr skolen
undervisning om internasjonale tema. Andre skoler starter selv opp, og driver
individuelle bistandsprosjekt. Skolen kan sees som et marked der ulike aktører
konkurrerer om å finne plass til sine bistandsprosjekter eller
undervisningsopplegg.
Den første analysedelen ser på
motivasjonen og drivkreftene bak dette arbeidet i skolen. Det eksisterer et
nettverk med ildsjeler som ønsker å utgjøre en forskjell for mottakerne av
bistanden.I den andre analysedelen blir bistanden tolket som en gave fra oss
til de andre. Våre barn gir en gave til mottakerbarna i form av
utdanningsmuligheter og bedre levekår. Vi får noe tilbake for gaven, og det vi
får tilbake handler blant annet om vennskap med de andre, og kunnskaper,
holdninger og verdier til våre barn. Gjennom vennskap og tilegning av
kunnskaper, holdninger og verdier, skal barna "her" og
"der" sosialiseres til å bli verdensborgere i en globalisert verden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar