Av Malin S. A. Hjelle
malin.sofie@hotmail.com
Veileder: Vibeke Vågenes
Sammendrag
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk retter søkelyset mot oppgjøret med den vanskelige fortiden i Kambodsja. Fra 1975-79 ble nærmere to millioner mennesker utslettet av det kommunistiske Røde Khmer-regimet under ledelse av Pol Pot. I ettertid har samfunnet vært preget av politisk uro og myndighetene har ført en form for fortielsespolitikk som har vanskeliggjort forsoningen av landet. Først de siste årene har man satt i gang et rettsoppgjør og et forsøk på å formidle historien om folkemordet i skolen. Denne oppgaven vil undersøke årsakene til at folkemordet har vært utelatt fra historiefaget i den kambodsjanske skolen, hvordan denne undervisningen fungerer i dag, samt hvilke forsoningsprosesser samfunnet har gått gjennom for å muliggjøre folkemordsundervisningen i dag.
malin.sofie@hotmail.com
Veileder: Vibeke Vågenes
Sammendrag
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk retter søkelyset mot oppgjøret med den vanskelige fortiden i Kambodsja. Fra 1975-79 ble nærmere to millioner mennesker utslettet av det kommunistiske Røde Khmer-regimet under ledelse av Pol Pot. I ettertid har samfunnet vært preget av politisk uro og myndighetene har ført en form for fortielsespolitikk som har vanskeliggjort forsoningen av landet. Først de siste årene har man satt i gang et rettsoppgjør og et forsøk på å formidle historien om folkemordet i skolen. Denne oppgaven vil undersøke årsakene til at folkemordet har vært utelatt fra historiefaget i den kambodsjanske skolen, hvordan denne undervisningen fungerer i dag, samt hvilke forsoningsprosesser samfunnet har gått gjennom for å muliggjøre folkemordsundervisningen i dag.
For
å belyse problemstillingen er dokumentasjon samlet inn i form av intervjuer med
historielærere, forfatteren av læreboken om Røde Khmer-historien, direktør ved
dokumentasjonssenteret i Phnom Penh, ansatte ved FN-tribunalet og andre
ressurspersoner i Kambodsja gjennom et feltarbeid utført i Phnom Penh i 2013.
Ved å vise til relevant teori innen forsoning, historiebruk og
historieundervisning i andre konflikt-områder, søkes det å gi en teoretisk
drøfting av det innsamlede materialet.
Det
politiske klimaet i etterkant av Røde Khmer-regimet var lenge så ustabilt at
det var vanskelig å ta tak i fortiden, og myndighetene har utøvd streng
kontroll over historieskrivingen for skolen. Planene for
folkemordsundervisningen er preget av gode intensjoner, som det dessverre ser
ut til å være problematisk å realisere i skolen på grunn av de mange praktiske
utfordringene lærerne møter i hverdagen. Læreres holdninger til prosjektet er
imidlertid hovedsakelig positive, selv om temaet oppleves som vanskelig og
ømfintlig for den enkelte. Med tanke på forsoningsprosessen ser det ut til at
tid har vært en vesentlig faktor for å få denne utviklingen i gang, samtidig
som den pågående rettssaken har stimulert til mer åpenhet rundt emnet. Mye
tyder på at et oppgjør med fortiden og en etablering av et felles historisk
narrativ er essensielt for forsoningen, og folkemordsundervisningen vil dermed
være en nøkkel til en bedre fremtid for Kambodsja.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar