Av: Heidi Christina Svalstuen, heidi.svalstuen@gmail.com
Veileder: Bente Brathetland
Historiefaget i videregående skole fremstår som et viktig dannelsesfag i skolen. Faget fikk ny læreplan i forbindelse med skolereformen Kunnskapsløftet i 2006. Denne læreplan viderefører tradisjonelle historieformidlende trekk, men introduserer også viktige historiedidaktiske begreper som historiebevissthet, multiperspektivitet og historiebruk. I tillegg legger faget opp til en dobbel kunnskapsforståelse der kunnskap og ferdighet skal implementeres og veie likt i undervisningen. Historiefaget fremstår dermed som et fag med langt bredere kontekst som skal bidra til at elevene skal få en mer helhetlig læring.
I denne oppgaven skal jeg undersøke hvordan historielærere i videregående skole reflekterer over eget fag og undervisning. Det er min overordnede problemstilling. Det foreligger ingen konkret forskning som direkte tar opp mitt forskningsanliggende, og jeg beveger meg derfor i relativt nytt og ukjent terreng. Derfor har jeg valgt å benytte meg av en kvalitativ metode i form av dybdeintervjuer. Det har vært et mål med oppgaven å gå bredt ut og forsøke å få så mange betraktninger som mulig. I samtale med seks informanter har jeg tilnærmet meg deres kunnskap om læreplanen i faget og viktige læreplanbegreper, deres undervisningsorientering, hvordan de betrakter fagets overordnede formål og hvordan de vurderer faget sammenlignet med andre fag i skolen.
Analysen viser at informantene gir et reflektert og tydelig bilde av sitt arbeid med historiefaget i videregående skole. Gjennom sine utsagn fremmer de viktige og nyanserte meninger knyttet til deres arbeid med faget og undervisningen.
Veileder: Bente Brathetland
Sammendrag
Historiefaget i videregående skole fremstår som et viktig dannelsesfag i skolen. Faget fikk ny læreplan i forbindelse med skolereformen Kunnskapsløftet i 2006. Denne læreplan viderefører tradisjonelle historieformidlende trekk, men introduserer også viktige historiedidaktiske begreper som historiebevissthet, multiperspektivitet og historiebruk. I tillegg legger faget opp til en dobbel kunnskapsforståelse der kunnskap og ferdighet skal implementeres og veie likt i undervisningen. Historiefaget fremstår dermed som et fag med langt bredere kontekst som skal bidra til at elevene skal få en mer helhetlig læring.
I denne oppgaven skal jeg undersøke hvordan historielærere i videregående skole reflekterer over eget fag og undervisning. Det er min overordnede problemstilling. Det foreligger ingen konkret forskning som direkte tar opp mitt forskningsanliggende, og jeg beveger meg derfor i relativt nytt og ukjent terreng. Derfor har jeg valgt å benytte meg av en kvalitativ metode i form av dybdeintervjuer. Det har vært et mål med oppgaven å gå bredt ut og forsøke å få så mange betraktninger som mulig. I samtale med seks informanter har jeg tilnærmet meg deres kunnskap om læreplanen i faget og viktige læreplanbegreper, deres undervisningsorientering, hvordan de betrakter fagets overordnede formål og hvordan de vurderer faget sammenlignet med andre fag i skolen.
Analysen viser at informantene gir et reflektert og tydelig bilde av sitt arbeid med historiefaget i videregående skole. Gjennom sine utsagn fremmer de viktige og nyanserte meninger knyttet til deres arbeid med faget og undervisningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar