torsdag 5. juni 2014

Historiefaget i videregående skole. En kvalitativ studie av historielæreres refleksjoner over eget fag.

Av: Heidi Christina Svalstuen, heidi.svalstuen@gmail.com
Veileder: Bente Brathetland


Sammendrag



Historiefaget i videregående skole fremstår som et viktig dannelsesfag i skolen. Faget fikk ny læreplan i forbindelse med skolereformen Kunnskapsløftet i 2006. Denne læreplan viderefører tradisjonelle historieformidlende trekk, men introduserer også viktige historiedidaktiske begreper som historiebevissthet, multiperspektivitet og historiebruk. I tillegg legger faget opp til en dobbel kunnskapsforståelse der kunnskap og ferdighet skal implementeres og veie likt i undervisningen. Historiefaget fremstår dermed som et fag med langt bredere kontekst som skal bidra til at elevene skal få en mer helhetlig læring.

I denne oppgaven skal jeg undersøke hvordan historielærere i videregående skole reflekterer over eget fag og undervisning. Det er min overordnede problemstilling. Det foreligger ingen konkret forskning som direkte tar opp mitt forskningsanliggende, og jeg beveger meg derfor i relativt nytt og ukjent terreng. Derfor har jeg valgt å benytte meg av en kvalitativ metode i form av dybdeintervjuer. Det har vært et mål med oppgaven å gå bredt ut og forsøke å få så mange betraktninger som mulig. I samtale med seks informanter har jeg tilnærmet meg deres kunnskap om læreplanen i faget og viktige læreplanbegreper, deres undervisningsorientering, hvordan de betrakter fagets overordnede formål og hvordan de vurderer faget sammenlignet med andre fag i skolen.

Analysen viser at informantene gir et reflektert og tydelig bilde av sitt arbeid med historiefaget i videregående skole. Gjennom sine utsagn fremmer de viktige og nyanserte meninger knyttet til deres arbeid med faget og undervisningen.

Resultatet av undersøkelsen forteller oss at mange av lærernes refleksjoner er relatert til de strukturelle endringene og økte faglige forventningene som kom med Kunnskapsløftet. Historiefaget i videregående skole fremstår som et viktig fag for lærerne, men de opplever at de strukturelle endringene og de økte faglige forventningene i dagens læreplan har medført at faget har mistet mye av sin posisjon som et viktig fag i videregående skole.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar