Jeg
er, som mange andre, oppvokst med fortellinger om krigen. Om menn som kjempet i
det skjulte for å sabotere for tyskerne. Om menn som bidro i militære aksjoner
for å bekjempe nazismen. Disse historiene preger fortsatt bokhyllene i landets
bokhandlere, lærebøker og norske medier. Et spørsmål jeg stadig stiller meg er;
hvor er historiene om motstandskvinnen blitt av og hvorfor er de utelatt?
I den første tiden etter at andre
verdenskrig var over, var det nasjonale fellesskapet tuftet på de manges
følelse om det å ha deltatt i en felles kamp mot nazismen. 9.juni 1945 gikk de
ulike motstandsgruppene i parade i Oslo, sammen med kong Haakon, for å feire at
Norge igjen var et fritt land. Men enkelte av motstandskvinnene fikk ikke delta. Er det
ikke på tide at disse kvinnene får den oppmerksomheten de fortjener?
Helt
er et mannsdominert ord i dagens lærebøkene
Dagens skolebøker er preget av den samme
motstandshistorien, om Milorg, Osvald-gruppen og kompani Linge. Disse gruppene
var forbeholdt menn, noe som gjør at kvinnene er blitt glemt i historiene rundt
motstandsarbeidet. Problemet er altså at det hovedsakelig er den militære
motstanden og menn sin sivile motstand som er i fokus i bøkene, noe som gjør at
motstandskvinner til tider blir utelatt. Det er flere grupper som er blitt
glemt i norsk motstandshistorie, og jeg sier ikke at det er mulig å ta med alle
disse i lærebøkene. Men jeg mener kvinner fortjener en vesentlig større plass
enn det de har fått tildelt i dag. Fortellinger om kvinner er tross alt i klart
mindretall i lærebøker i historie, så hvorfor skal man i tillegg utelukke dem
fra en begivenhet de har bidratt aktivt i?
Det er kun noen få bøker fra 9.trinn som
nevner eksempler på sivile aksjoner hvor kvinner var med. Dette er aksjoner som
hovedsakelig foregikk innenfor husets fire vegger. Det er også de samme
aksjonene som går igjen; Holdningskampanjen og Gro-komiteen sine kaffeklubber,
hvor de utvekslet informasjon. Kun i en av lærebøkene nevnes det at kvinner
også jobbet som kurerer og lagde illegale aviser.
Motstand
både i og utenfor hjemmet
Det er flott av holdningskampanjen
nevnes, men jeg synes likevel at noe vesentlig mangler. Slik lærebøkene nå er
skrevet får en inntrykk av at det kun var husarbeid og sanitærarbeid kvinner
gjorde, og at et fåtall deltok i stille/sivile sabotasjer hjemmefra. Sannheten
er ganske annerledes enn hvordan den blir fremstilt i dag. Kvinner bidro faktisk
på nesten lik linje som menn i det norske motstandsarbeidet i hjemmefronten,
selv om antall kvinner var lavere. Det var kvinner i alle aldre som deltok.
Både gifte og ugifte jobbet som kurere, spioner, lagde illegale aviser og
deltok i militæraksjoner. Mange av disse kvinnene satte livet sitt på spill for
å sabotere for tyskerne og forsvare landet. Riktignok var det nærmest aldri
noen kvinner som fikk lederposisjoner innenfor de ulike motstandsgrupper. Men
kvinnen utførte viktige oppgaver som gjorde at de militære gruppene kunne føre
arbeidet sitt videre. Jobben som kurerer var faktisk noe av det farligste
arbeidet en kunne foreta, ettersom en hadde illegalt materiale med seg. Kvinner
var her ypperlige til å utføre dette arbeidet, ettersom de med sin feminitet
kom seg lettere unna kontrollpostene. Det er viktig å få frem dette og ikke
bare at de serverte kaffe, slik man ofte tror.
En kan spørre seg hvorfor det helst har
vært menns historie som har vært i fokus. Jeg velger å tro at det har noe med
kjønnsrollemønsteret å gjøre under andre verdenskrig. 40-tallet var før
70-tallets likestillingsbølge. En tid hvor menn og kvinner hadde ulike
forventinger til sitt kjønn. I etterkrigstiden skulle en heller generelt ikke
snakke som sine bragder og heller ikke fremheve seg selv fremfor andre. Janteloven
spilte nok også en viktig rolle. Nesten hele Norge hadde lidd på sin måte og
kjempet sin personlige kamp. Kanskje derfor følte ikke kvinner for å fortelle
sin historie. Det at mange kvinner ikke stod frem, eller fikk mulighet til å
fortelle sin historie, har gjort at det er mangel på informasjon angående
kvinners bidrag, og norsk motstandshistorie er derfor ikke komplett. Mari
Jonassen og Kristin Hatledal og noen flere har samlet inn litt informasjon om
enkelte av kvinnene, og skrevet bøker om deres bidrag. Disse bøkene inneholder
spennende fortellinger om blant annet sabotasjer, en kvinnelig Milorgsjef på
Hamar og produsering av illegale aviser. Mange av øyevitnene har dessverre gått
bort, men disse forfatterne sitt arbeid har gjort at noen av kvinnenes historie
lever videre.
Glemte
heltinner
Personlig mener jeg at kvinners historie
generelt bør få større plass i lærebøkene, og som skrevet tidligere er et godt
sted å begynne er kvinnenes heltemodige innsats under andre verdenskrig. Norsk
motstandshistorie spiller en viktig rolle for vår kulturhistorie, og det er noe
vi alle er stolt over. Men fokuset må flyttes litt bort fra Max Manus, Jens
Christian Hauge og Gunnar Sønsteby, og trekke frem noen driftige damer. Å sette
disse kvinnene inn i lærebøkene vil gjør at man lærer hva kvinnene utrettet,
som igjen gjør at kvinnene får den oppmerksomheten de skulle hatt for lenge
siden. Jeg tror også at det å rette fokuset mot motstandskvinnene vil gjøre at
jenter vil føle mer tilknytning til fortiden. Jeg husker selv når jeg gikk i
grunnskolen, da lærte vi om Milorgs menn og andre norske mannlige helter.
Deretter hadde vi om tyskertøser og såkalte landssvikere. Guttene i klassen
synes det var festlig at ”deres” forfedre hadde prøvd å redde landet, mens jenter,
ja jenter som var dårlig i det meste, hadde innledet forhold til fienden. Nå i
2013 er det på tide å endre fokuset. Få frem at kvinner også bidro med å
forsvare landet. Dette vil forhåpentligvis gjør at flere jenter vil knytte bånd
til fortiden og ønsker å lære om viktige hendelser, og ikke bare se på historie
som et fag som må læres. Det er på tide å la barn i den norske skolen lære om
andre damer en Jeanne d`Arc og Florence Nightingale.
Hvem
sitt ansvar?
Flertallet av norske lærere underviser ut
fra lærebøkene. Slik jeg ser det er det altså opp til lærebokforfatterne å ta
med de glemte kvinnene. Det er faktisk forfatterne som bestemmer hvem og hva vi
skal lære om, dermed er det opp til dem å endre lærebøkene. Synne Corell
skriver i boken Tidens ettertid (2010)
at ”nasjonale kollektive identiteter er blitt skapt ved å ekskludere noen
individer og grupper fra det nasjonale historiske fellesskapet. Noen blir altså
gjort til representanter for ”nasjonens andre””. Corell skriver at enkelte
grupper er blitt glemt i historieskrivingen, og i dette tilfelle kvinnene. Flere
norske lærebøker tar med at kvinnene bidro i hjemmet. En slik fremstilling
forsterker igjen elevene sitt syn på at kvinner bare var passive hjemmeværende.
Gunn Imsen (2009) skriver at dette ikke er noe negativt å fremstille kvinner
som hjemmeværende. Denne kulturen viser ikke undertrykkelse, slik en ofte
tenker. Tver imot, kvinnekulturen ivaretar verdier som er livsvikte, og må
derfor hevdes med den samme rett og verdighet som mannskulturen. Men jeg sitter
likevel igjen med følelsen av at mange skoleelever ikke synes dette bidraget
var like viktig. Selv om dette var flertallet, og perioden har fått tilnavnet husmorens gullalder, bør man trekke frem
at noen kvinner trosset datidens idealer. Selv om disse kvinnene var i
mindretall bør de få innpass i historiebøkene. Historiebøkene trekker jo
generelt frem helter og personer som skiller seg ut fra mengden, og her glir jo
motstandskvinnene rett inn. Napoleon har jo fått mye plass i lærebøkene, og det
var jo bare en av han.
Forfatterne må altså vie plass til andre
motstandshistorier enn de som har preget lærebøkene i en årrekke. Men et
problem med å trekke inn mer i lærebøkene er plassmangel. Dette gjør at det settes
krav at lærerne må kunne mer enn det som står i lærebøkene. Det er grunn til å
tro at mange lærere ikke har kunnskap om kvinner i motstand, siden denne
motstandsbevegelsen også er glemt i generelle bøker om andre verdenskrig. Vi må
altså forvente at lærerne leser seg opp å emnet, og er villig til å kunne mer
enn det lille som står i lærebøkene. Jeg er ganske sikker på at elever synes
det er spannede å lære om noe utenfor lærebøkene. Noe som igjen bør gi
motivasjon for lærerne til å fordype seg i nye emner.
Noen
historier
Som nemt tidligere inneholder noen av
bøkene fortellinger om motstandskvinner innen for det sivile arbeidet, men er
utelatt fra de militære aksjonene. Jeg vil gi noen eksempler på to tøffe damer
som var aktive innenfor det militære arbeidet. Kvinner fikk i hovedsak ikke
være med i Milorg før i 1944. Dette har gjort at det er det kun var et fåtall
kvinner som er med gruppen. Eva Kløvstad var en kvinne som var med i Milorg.
Hun hadde en ledende posisjon i det militære motstandsarbeidet i Hamar, selv om
hun var ung kvinne. Etter at lederen i Hamar ble skutt, ble Eva tilbudt
lederrollen, men takket nei. Hvorfor? Jo, fordi som kvinne under andre
verdenskrig manglet hun autoritet. Selv om hun takket nei til lederrollen,
spilte hun er viktig og sentral rolle i det illegale arbeidet frem til krigens
slutt. Hun holdt kontakt med utlandet, dirigerte arbeid og var kurerer. 9.juni
skulle freden og motstandsarbeidet i Norge hedres. Gjennom Oslo gikk en parade
med Kong Haakon i spissen, men Eva Kløvstad fikk ikke være med. Hvorfor? Jo,
fordi hun var kvinne.
Det var flere enn Kløvstad som var med i Milorg. Noen kvinner som
jobbet som Milorg-jegere, og ble kalt for Milorg-lottene. Disse damene fikk
opplæring nesten på lik linje med mennene, men de fikk mindre skytetrening og
mer trening innenfor det sanitære. Lottene gikk ofte med beskjeder, våpen og
sprengstoff. De mente det var tryggere at kvinnene bar det enn mennene, ettersom
tyskere ikke ville fatte mistanke til kvinnene. I Finnmark i 1945 ble noen
kvinner innrullert i Sørøy-styrken. Disse kvinnene ble først innrullert som
lotter, men 19 år gamle Mary Hustad hadde et talent innenfor skyting, og var
bedre enn mange av mennene. Dette gjorde at hun fikk jobb som våpeninstruktør.
Mary og de andre kvinnelige soldatene var de eneste kvinnene som var i kamp som
soldater i Norge under krigen.
Jeg kunne gjenfortalt mange slike historier, men la disse to
eksemplene vise at kvinner også var viktige under det militære
motstandsarbeidet. Få frem at selv om etterkrigstiden la lokk på arbeidet til
kvinnen, så hadde det foregått.. Må disse historiene vise at enkelte kvinner
valgt å leve annerledes enn hva datidens normer tillot. Å vie plass til
motstandskvinnene i lærebøkene og historieundervisningen vil gi bredere
oversikt over hvordan det norske motstandsarbeidet egentlig var, og disse kvinnene
vil dermed få den oppmerksomheten de
fortjener. Jeg tror at historiene om damene også vil øke jenters interesse for
faget. Det er altså en vinn-vinn-situasjon å ta med disse kvinnene.
Kilder
Corell, S. (2010). Krigens
ettertid- okkupasjonshistorien i norske historiebøker. Oslo:
Scandinavian Academic Press
Grimnes, O.K. (2009). Hvor står okkupasjonshistorien nå?. Nytt
norsk tidsskrift 2009, Nr. 03-04
Url:
Hatledal, K. (2011). Kvinnekamp - historia om norsk motstandskvinner. Oslo: Samlaget
Imsen, G. (2009). Lærerens verden. Oslo: Universitetsforlaget
Jonassen, M. (2010). Alt hva mødre har kjempet – kvinner i motstand 1940-45. Oslo:
Aschoug & Co.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar