søndag 21. april 2013

En læreplan for byråkratiet?

Av Sirianna Lie

Utdanningsdirektoratet har nylig sendt ut et høringsnotat om endringer til læreplanen. I forslagene til læreplanen har det blitt gjort endringer i kompetansemålene til samfunnsfag, matte, norsk, engelsk og naturfag. Udir skriver at hensikten med endringene av planen er for å tydeliggjøre og legge til rette for systematisk arbeid med elevenes grunnleggende ferdigheter. Hvis forslaget blir godtatt vil endringen av læreplanen bli tatt i bruk allerede fra starten av skoleåret 2013/2014


Språk til frustrasjon
Jeg har erfaring med læreplanen både som allmennlærerstudent og som vikar uavhengig opplegg fra høgskolen. Jeg opplever at læreplanen byr på andre utfordringer enn de grunnleggende ferdighetene, nemlig språkbruken. Jeg opplever at språkbruken er alt for generell, og det blir ofte i overkant byråkratisk og dette byr på flere utfordringer og frustrasjoner både for lærere og foreldre.
Flere lærere har blitt intervjuet angående kunnskapsløftet. Det kommer frem at flere sliter med språkbruken i læreplanen, og bruker unødvendig lang tid på å tolke den. Språket blir for generelt og virker uforståelig både for lærere, elever og foreldre. Foreldre har utrykker bekymring angående læreplanen. Flere opplever det svært frustrerende når de strever med å forstå hva deres eget barn skal utvikle av kunnskaper og ferdigheter. 

En av de første, men også kanskje største utfordringene jeg opplevde da jeg selv skulle undervise var hvordan jeg skulle tilpasse språkbruken min til aldersgruppen. Jeg kunne som regel aldri forenkles språket mitt nok hvis planen var at alle skulle oppfatte budskapet, spesielt på småtrinnet. Elevene sier sjeldent ifra hvis det er noe de ikke forstår, men ender opp med og ikke følge med. Man kan jo bare håpe at en gjennomsnittslærer sitter med større språkkunnskaper enn elever på småtrinnet, men de fleste kan relatere seg til frustrasjonen ved å miste poenget hvis språkbruken blir for utfordrende. Jeg ser ikke hvorfor ikke dette også gjelder læreplanen.

Høgskolerektor Tarjei Helland har vært med på arbeidet med å revidere læreplanen i samfunnsfag, og i aftenposten uttalte han at han føler byråkratispråket har ødelagt forslaget og vil ikke lenger assosieres med arbeidet. Helland utrykker sin frustrasjon over det han føler er overdreven endring av det forslaget han var med på å utvikle. Han mener språket i læreplanen har for strenge rammer og ødelegger for budskapet de har forsøkt å komme med. Helland viser til eksempel på hva Kunnskapsdepartementet har endret på det innsendte forslaget:
 
«Formulere eigne setningar og enkle samfunnsfaglege tekstar på grunnlag av tilrettelagd informasjon» ble til «skrive tekst om samfunnsfaglege tema ved å bruke fagomgrep og vise til kjelder» (skriving 4. trinn).

- Å skrive en hel tekst om samfunnsvitenskapelige temaer er noe annet enn å formulere enkle tekster. Og i tillegg skal de vise til kilder og bruke fagbegrep. Du kan ikke sette en niåring til for eksempel å skrive om forventninger til jenter og gutter ved å bruke fagbegreper og vise til kilder, det er ikke en niåring i verden som gjør det, sier han.

Jeg stiller meg bak høgskolerektor Hellands og foreldrenes bekymringer. Hvis målet med den nye læreplanen er å gjøre de grunnleggende ferdighetene mer synlige ved å putte dem inn i kompetansemålene, så har Kunnskapsdepartementet til en viss grad lykkes med det. Det får allikevel ikke noen stor betydning når flere av kompetansemålene oppleves som uforståelige, diffuse og/eller urealistiske for de ulike aldersgruppene. Det er også veldig bekymringsverdig når lærere som er med på å utvikle læreplanene føler at deres forslag og tanker blir overkjørt og forvrengt når byråkratiet tar over. Hvis blant andre Helland ikke lenger vil assosieres med forslaget han skulle være med på å utvikle, burde det ikke da ringe noen bjeller hos Kunnskapsdepartementet og Udir? Det er tross alt lærere som skal arbeide med læreplanene, og hvis de ikke lenger vil assosiere seg med produktet er det noe som ikke stemmer. Jeg vil håpe og tro at lærerne som sitter i lederposisjoner i Norge er mer enn nok kompetente til å uttale seg om og utvikle læreplaner, uten for mye innblanding av byråkratiet. 

I høringsutkastet og høringsnotatet står det at bakgrunnen for å justere læreplanene i samfunnsfag er at arbeidet med de grunnleggende ferdighetene varierer i skolene og er ikke alltid integrert i undervisningen. Jeg ser absolutt positive sider ved å ta de grunnleggende ferdighetene inn i kompetansemålene. Presisering av de grunnleggende ferdighetene hvert enkelt fag vil gjøre det enklere for en lærer å vite hvordan de ulike ferdighetene skal utvikles og vektlegges. De vil også være lettere å forholde seg til. Jeg opplever også at de grunnleggende ferdighetene presentert i forslaget gjør dem mer tilgjengelige, ikke minst for elevene. Jeg ser nå at slik læreplanen ser ut i dag (før de foreslåtte endringene) med de grunnleggende ferdighetene for seg ikke lenger gir noen mening da jeg nå har fått muligheten til å lese de grunnleggende ferdighetene tilpasset til kompetansemålene. 

Det viser seg jo imidlertid at kompetansemålene kan være like vanskelige å forholde seg til. Når lærere må bruke tid på å omformulere og tolke kompetansemål slik at det blir mer forståelig både for dem, elevene og foreldrene, burde det igjen tilsi at det er grunn til å endre også kompetansemålene.

Utforskeren
Et annet grunnlag for endring ifølge høringsnotatet er at norske lærerplaner i sammenlikning med andre land legger for lite vekt på kildekritikk. Derfor foreslår Udir å innføre et nytt gjennomgående hovedområde i samfunnsfag og kalle det for ”Utforskeren”. Formålet med Utforskeren er å ha et eget hovedområde der samfunnsvitenskapelige metoder står sentralt. Utforskeren skal ha et særskilt ansvar for å vise hva de grunnleggende ferdighetene i samfunnsfag innebærer og synliggjøre prosessen i hver av dem.

I utgangspunktet er jeg veldig positiv til å inkludere samfunnsviteskapelige metoder og kritisk tenking i skolen. Erfaringsmessig har kildekritisk tenkning vært med på å endre hvordan jeg selv ser på historien og jeg opplever det som et stort pluss at dette er på vei inn i grunnskolen og vgs. Det er viktig er at elevene blir bevisstgjort på de prosessene som har ledet opp til hvordan historien blir fremstilt i dag, hvorfor den kan ha vært annerledes før og ikke minst agendaer med historiebruk. Ved å bli mer bevist på hvordan historien har endret seg vil hjelpe elevene til å få et mer personlig forhold til faget/historie. Den dagen man forstår at man er et historisk vesen, og at man både blir påvirket, og er med på å påvirke historien slik den ser ut i dag, det er den dagen faget for mange vil få en ny betydning. Man får et slags personlig forhold til historien, fordi man får kunnskaper om hvordan historien har påvirket den hverdagen vi lever i dag.

Jeg mener at tanken bak Utforskeren er god, men også her er språket til tider er utfordrende. Jeg ville ikke kalt det uforståelig, men enkelte ting kan oppleves ganske diffust. Ta et eksempel fra et kompetansemål etter 4. årstrinn i Utforskeren: ”søke etter, sortere og presentere digitalt tilgjengelig informasjon ved å bruke grunnleggende regler for digital dømmekraft”. Her ble jeg sittende lenge å undre meg over hva som menes med digital dømmekraft, og om dette er noe 1-4 klassinger kjenner til. Jeg vil anta det handler om ”nettvett”, men igjen kan jeg bare spekulere.
Ved å vektlegge blant annet mer kritisk og utforskende tenkning i den nye læreplanen får læreren en ny rolle i forhold til elevene. Istedenfor kun å være en kunnskapsformilder, må læreren nå veilede elevene i sitt arbeid til kritisk tenkning da dette ikke er noe som oppstår av seg selv. Læreren må være utstyrt med kunnskaper om kritisk tenkning og være i stand til å kunne videreføre dette til elevene. Læreren må tre ned fra rollen som kunnskapsformidler i enkelte tilfeller og heller la elevene jobbe seg frem til sine tolkninger og konklusjoner. Her dukker det opp potensielle problemer med gjennomføringen av den nye læreplanen. Hvis vi går tilbake til utfordringen med språkbruken, og hva som nå blir vektlagt ser vi jo at det allerede har oppstått problemer når kompetansemålene blir for generelle. Det oppleves ikke noe annerledes med utforskeren som står i samme stil som resten av kompetansemålene

Jeg vil absolutt si at det er ønskelig å endre på læreplanen, men at det er viktigere å se på hvor den feiler i praksis. Kunnskapsdepartementet og Udir er absolutt på vei når de anerkjenner at det å ha de grunnleggende ferdighetene adskilt fra kompetansemålene har vist seg og ikke fungere. Men hvor går det galt når tilsynelatende kompetente lærere opplever språkbruken utfordrende? Jeg ser heller at man i en grad kunne spesifisert kunnskapsmålene, og dermed løst mange problemer. Byråkratisk språk hører ikke hjemme i læreplanen. Jeg mener den bør være like forståelig også for elevene, i alle fall til en viss grad, som for lærerne. Hvis ikke engang lærerne er skråsikre på hva elevene skal sitte igjen med av kunnskaper og ferdigheter, hvem vet det da? I min mening skal ikke en lærer trenge å sette seg ned å undre på hva som menes med kompetansemålene, det må være et minstekrav. Og hvis kompetansemålene er nødt til å tolkes, hvilken forutsetning har man for at tolkningen er ”rett”?  Jeg mener at lærere bør få større mulighet til å påvirke læreplanen da det hovedsakelig er de som er nødt til og bruke den. En læreplan av og for lærere.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar