fredag 19. april 2013

Norske elever som barmhjertige samaritaner?

Av Camilla Vikingstad

De aller fleste skoler driver en eller annen form for bistandsarbeid, hvor målet er å hjelpe mennesker i den tredje verden ("de andre"). Forskning på norsk bistand antyder at de fattige ofte fremstilles som passive ofre i en håpløs situasjon, som ofte er forbundet med håpløshet og nød. De kan kun hjelpes med vår bistand, ved at vi sender dem det de mangler. Dermed fremhever vi samtidig oss selv som hjelpsomme, gavmilde og ansvarlige. Er det  disse bildene som skapes gjennom bistandsarbeidet som drives i skolen også?

Bistandsarbeid er i dag sentralt i barnehager og skoler på alle nivå. Dette er gjerne ment som et supplement til undervisningen, samtidig som elevene er med på å gjøre en god gjerning, nemlig det å hjelpe andre mennesker (ofte barn og ungdom på samme alder) som lever under andre forutsetninger enn dem selv. Bistandsarbeidet kan knyttes til kompetansemål i Kunnskapsløftet på alle trinn. Men hvor lærerikt er i grunnen dette arbeidet, dersom det er bildene som jeg beskrev over, som preger helhetsbildet av menneskene i den tredje verden? Jeg mener at dersom dette er tilfelle, må det settes i verk tiltak for å endre undervisningen og forståelsene som skapes av de fattige gjennom bistandsarbeid, i retning av en forståelse som i større grad stemmer med den nyanserte virkeligheten.
                         
Oppfatningen av giverne og mottakerne
TV-serien Den gode vilje har satt kritisk søkelys på norsk bistand, og hvordan vi bruker bistandsmidler på en måte som kanskje tjener oss som gir bedre, enn dem som mottar. Mitt spørsmål er om undervisningen som er tilknyttet bistandsarbeid, preges av det samme?
            Bistandsarbeidet kan drives forskjellig og ha ulike mål. Jeg syns det er veldig positivt at det jobbes med bistand i skolen. Det er bra at elevene kan engasjere seg i å hjelpe andre som lever under andre forutsetninger enn seg selv, samtidig som de kan få mye faglig tilbake gjennom dette arbeidet. Men det er viktig at dette gjøres på riktig måte. Min hypotese er at det eksisterer noen unyanserte bilder av relasjonen mellom giverne og mottakerne, gjennom de fremstillingene som preger undervisningen og aktivitetene i tilknytning til bistandsarbeid.
             Et eksempel kan være at norske elever skal samle inn penger til "de stakkars barna i den tredje verden" som ikke har råd til å gå på skole. Det er viktig å være oppmerksom på det som formidles i disse sammenhengene, slik at bildene som skapes ikke gir et skjevt bilde av virkeligheten. Oppfatningen blant de norske elevene i dette tilfelle kan for eksempel bli at Afrika er så fattig, og så lang bak i utvikling at ingen barn går på skole der.
            Elevene får dermed sympati for de fattige, og samtidig oppfatter de seg som barmhjertige samaritaner. De skaper bilder av seg selv som de gode giverne, og forholdene til de fattige stakkarene, gjennom informasjonen de mottar. De fattige blir sett på som passive som sitter og venter på vår hjelp. De er objekter for vår godhet.
Det som er faktum er at det har vært en enorm satsning på utdanning i den tredje verden de siste årene. Dersom vi fortsetter med Afrika som eksempel, er det viktig å ta med seg, at det er et kontinent med et stort mangfold. Det er lett å generalisere, å tenke at det som er tilfelle i en liten landsby, er gjeldende for hele kontinentet. Det som er realiteten for svært mange land i Afrika, er at flertallet nå går på skole, og det arbeides for å få de resterende til også å begynne. I tillegg til å få flere til å fortsette med ungdomsskole etter endt barneskole. I følge Norad begynner i dag 90 prosent av alle barn i utviklingsland på barneskolen. Tanzania er også et eksempel på et land i Afrika hvor det har vært stor satsning på utdanning de siste årene. I dag begynner nærmere 100 % på barneskolen.
Alt dette bekrefter at  de fattige ikke er passive offer som kun kan hjelpes med vår hjelp. De lever sitt liv i sin egen kontekst, og tar ansvar for egen utvikling. De har sine egne strategier og prosjekter for å fremme egen utvikling, og det viktigste de gjør er ikke å vente på oss og vår hjelp.

Bildene i norsk bistand
Jeg vil nå ta utgangspunkt i Terje Tvedt, som har forsket på norsk bistand, blant annet på hvordan bistanden skaper bilder eller forståelser av "oss" som hjelperne og "de andre" som mottakerne. Ut i fra disse bildene og maktposisjonen som vi står i, handler vi ut i fra det som vi mener at er best for dem. Han mener at gjennom fremstillingene av "de andre" får vi medfølelse og empati, og vi fremstiller oss selv som de gode og gavmilde gjennom at vi hjelper de stakkarslige som ikke har noe. Bistandsarbeidet baseres dermed  i stor grad på empati og godhet.
            Dette kan vi se i sammenheng med den norske samaritan som er et begrep Tvedt bruker om maktutøvelse på vegne av en mektig og dominerende sivilisasjon. I kristendommen forstår vi den barmhjertige samaritan som den gode og gavmilde, da samaritanen hjelper mannen som har blitt overfalt av røvere. Det er slik vi nordmenn også oppfatter oss selv når vi gir bistand til "de andre", som de gode, gavmilde og hjelpsomme. Dersom vi bruker dette begrepet i sammenheng med Tvedts perspektiv på bistand, kan en si at den norske samaritan er overordnet landene som hjelpes, og at de som hjelpes blir fremstilt som stakkarslige og hjelpeløse. Bistand og nødhjelp kan ses på som en form for maktutøvelse mellom de som har "alt", og de som ikke har det. Ved å samle inn pengegaver til de fattige, kan vi også lette på vår egen samvittighet. Samtidig som vi konstruerer en "sannhet" om at vi er "de gode", som hjelper "de stakkarslige" som er omringet av nød og elendighet. Mitt poeng er ikke at vi ikke er snille og gode, men heller hva oppfatningen av "de andre" blir, når vi har en oppfatning av oss selv som de gode hjelperne.
            Tvedt sier også noe om hvordan vi har skapt "sannheter" om oss og de fattige gjennom bistandsarbeid, og hvordan dette har fått betydning for våre handlinger, og maktforholdet både innenfor og utenfor Norges landegrenser. Med dette menes det at vi danner forestillinger og oppfatninger av oss og de fattige gjennom informasjonen vi mottar, f.eks gjennom undervisning, deltakelse i bistandsarbeid, medias fremstillinger osv. Jeg mener at dette er en prosess som kan starte allerede i barnehagen. Vi etablerer "sannheter" gjennom informasjonen vi mottar og hvordan vi oppfatter at noe er, og vi handler ut i fra de oppfatningene og meningene som vi har konstruert. Derfor er det viktig å være oppmerksom på hvordan en som lærer, fremstiller de fattige gjennom bistandsarbeid i skolen og undervisning, da dette kan ha en innvirkning på elevenes konstruksjon av "sannheter".  Kanskje blir disse perspektivene tatt for lite hensyn til i dagens norske skole. Undervisningen og bistandsprosjektene i skolen, må kanskje derfor nyansere budskapet for å hindre dannelsen av slike bilder?
           
Tid for endring av undervisning
Tvedt mener at norsk bistand preges av disse bildene som jeg har presentert over. Siden barnehagen og skolen er en del av samfunnet, og at barna gjennom undervisningen skal dannes til å bli samfunnsborgere, forventer jeg at det er det samme som skjer i skolen. Samtidig skal det sies at vi vet svært lite om undervisningen tilknyttet bistandsarbeid. Yvonne Bakken har skrevet om  internasjonal solidaritet i barnehage og på barnetrinnet. Ellers finnes det ikke forskning om bistandsarbeid i skolen. Det er dette jeg skal ta tak i i mitt matserarbeid for å undersøke om det er disse bildene som dominerer, og om kritikken mot norsk bistand generelt har relevans i norsk skole.
            Forskningen til Bakken, viser at barna fra den tredje verden defineres i forhold til norske forhold gjennom undervisningen, og det fokuseres på alt det som disse fattige barna ikke har. Det at ikke alle er fattige i utviklingsland vektlegges i liten grad. Sammenligner vi dette med det pedagogiske materialet fra hjelpeorganisasjonene, er det annerledesheten som blir fremhevet. På denne måten skapes det en avstand til de fattige. I stedet for å fokusere på at mennesker fra ulike land i verden er knyttet sammen gjennom globaliseringsprosesser, og at vi ikke er adskilt. På denne måten kan den oppfattede avstanden tones ned, og i stedet kan undervisningens fokus dras over til avhengighetsforholdet som i dag eksisterer, for eksempel den globale økonomien. Varer produseres et sted, for så å selges og kjøpes andre steder. En annen innfallsvinkel kan være å flytte fokuset fra "de fattige stakkarene" som vi må hjelpe, over på årsaken til at de fattige er fattige.
            Jeg har nevnt over at det hovedsaklig fokuseres på de hjelpeløse og stakkarslige som må hjelpes med vår hjelp. Selv om folk flest er svært fattige, er det mange som ikke er det. Og selv om man er fattig, kan man godt være aktiv i forhold til å skape seg selv en bedre situasjon. Vi skal selvfølgelig ikke skjule for elevene at menneskene i den tredje verden er fattige, men i tillegg kan det være relevant å få frem at det er mangfold, og at selv om de er fattige, handler de i sin kontekst. Dersom jeg skal trekke frem Tanzania igjen, eksisterer det der en vilje til å gjøre noe for utvikling. Denne utviklingen skal blant annet skje gjennom utbygging og forbedring av utdanningssystemet. Bildene av de fattige som passive som kun kan hjelpes med vår hjelp, bør derfor endres i retning av det motsatte, og at de handler i den konteksten de står i. De sitter ikke å venter på vår hjelp, de har egne prosjekt for å fremme utvikling.
            Det vil også være viktig å fremheve at vi alle kan lære av hverandre. De norske elevene må få se at de kan lære noe av de fattige, at bistandsarbeidet er et gjensidig samarbeid, og at det ikke bare er de fattige som skal hjelpes. Et eksempel kan være at vi kan få lære om hvordan de fattige kan klare seg med så få ressurser. Ved å utnytte mulighetene som ligger i et slik samarbeid, kan fokuset på hjelpeløsheten og elendighetsbildet bli mindre og den faglige gevinsten av bistandsarbeidet bli større. 
           
Oppsummering
Hovedbudskapet mitt er at framstillingene som jeg tror preger undervisningen tilknyttet de fattige gjennom bistandsarbeid, ikke nødvendigvis gir et riktig bilde. Skolene som driver med bistandsprosjekt, bør derfor endre undervisningen i forbindelsen med disse prosjektene. Dette for å endre "sannhetene" som nå eksisterer og skapes, ikke bare av "de stakkarslige og passive andre" men også oppfatningene vi har av oss selv som de gode giverne. På denne måten kan avstanden og maktforholdet, som eksisterer mellom oss og de fattige på grunn av fokuset på håpløshet og elendighet, bli mindre.

Kilder:
Bakken, Y & Børhaug. (2009). Internasjonal solidaritet i barnehage og på barnetrinnet.
Norad. Arbeidet med å få alle barn i skole stagnerer. Henter 06.04.13, fra
Tvedt, T. (2003). Utviklingshjelp, utenrikspolitikk og makt - Den norske modellen. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar