På daglig basis
flommer debattforum og kommentarfelt på internett over av hatefulle og usaklige
ytringer. Under en artikkel om Al-quaida på VG.no kunne man forrige uke lese en
rekke slike ytringer av typen: ”Nuke the bastards”, ”Hitler hadde løsningen” og
”send dem hjem”. Dette er dessverre dagligdags kost med dagens interaktive
diskusjonsplattformer hvor terskelen for slike meningsløse offentlige
meningsytringer har blitt lavere enn noen gang før. Hvordan skal skolen i dag kunne
oppfylle læreplanens krav om å fostre deltakende samfunnsborgere som handler
uten skille etter kjønn, funksjonsevne, rase, religion, nasjon eller posisjon,
når samfunnet rundt dem er preget av det motsatte?
Videre husker
sikkert de fleste debatten om romfolket som preget mediebildet i hele fjor
sommer. I kommentarfelt, blogginnlegg og på diverse diskusjonsforum kunne man
stadig lese uttalelser som ”hvis det ser ut som møkk og lukter som møkk, ja, da
er det nok det!”, ”send dem på huet og ræva ut av landet og bruk makt om det
trengs!”, ”føler romfolket er litt samme greia som brunsneilene!”, samt det
velkjente sitatet fra FrP-politiker Per Egil Eira: ”For min del kan det derre
idiotromfolket bli kasta på havet og bedt om å svømme tilbake. Eller så skulle
jeg ønske at noen snitter de opp i småbiter og bruker dem som hundefor”. Disse
ekstreme uttalelsene nærmer seg i følge forskningsleder ved Wergelandsenteret,
Claudia Lenz, folkedrapsretorikk. I mine øyne er det helt uakseptabelt at en
slik argumentasjon skal være godtatt i det offentlige rom. Skolen må derfor bli
en arena som aktivt jobber for å lære barna å argumentere på en medmenneskelig
og saklig måte.
Historiker og
universitetsprofessor May-Britt Ohman Nielsen hevder at den offentlige debatten
har forandret seg etter den digitale revolusjonen som fikk sitt klimaks i 2007
når det store gjennombruddet for sosiale medier og interaktive
diskusjonsplattformer kom for alvor. Mange aviser etablerte digitale
debattsider og kommentarfelt som gjorde at det vokste frem en debattkultur og
et diskusjonsklima som ikke lignet på noe av det som tidligere hadde sluppet til
i offentlig debatt. Det finnes selvsagt en rekke ulike innfallsvinkler til
hvordan dette problemet bør løses, ,men som fremtidig samfunnsfaglærer ser jeg
på denne utviklingen med bekymring dersom ikke problemet forebygges bedre i
skolen. Når åpent tilgjengelige nettsider tilbyr arenaer for hatytringer,
ekstremisme og personsjikane, særlig i tilknytning til emner som innvandring,
islam, kvinner og sosialdemokrati, frykter jeg at samfunnet går foran med et
særdeles dårlig eksempel for dagens unge. Skolen bør derfor fremme kunnskap og
kompetanse som lærer den neste generasjonen en form for debattetikk.
At internett og
digitale diskusjonsarenaer også er en positiv ressurs for samfunnet og skolen kan
man neppe stille spørsmål ved. Utfordringen ligger i at den digitale
tidsalderen stiller andre krav til samfunnsborgeren enn før. Det å være en
kompetent deltager i samfunnet krever en annen type kompetanse enn tidligere.
Som samfunnets fremste utdannings- og oppdrager-institusjon er det kanskje
særlig skolens oppgave å sette samfunnets medlemmer i stand til å mestre denne
kompetansen. Det vil derfor være nødvendig å se nærmere på hvordan skolen bør
gå fram for å fostre denne kompetansen, og ikke minst definere klarere hva
denne kompetansen består av.
Som Ohman Nielsen
også slår fast, består denne kompetansen hovedsakelig av tre ulike
hovedpunkter. For det første handler det om å kjenne til demokratiets og
debattens form og innhold. Barna må lære hvordan demokratiet fungerer og
hvordan beslutninger taes i landet vårt. Videre må de få kjennskap til hva en
debatt er, hvordan debattering foregår og normale kjøreregler for hvordan man
opptrer i en debattsammenheng, altså en form for grunnleggende debattetikk.
For det andre
består en slik kompetanse av forståelse av sentrale begreper og fenomener i
vårt samfunn, som offentlighet, ytringsfrihet, ekstremisme, dialog, toleranse,
respekt, saklighet og sakkunnskap. Begrepsforståelse handler både om å mestre
den konkrete betydningen av ord og uttrykk man benytter i den offentlige
debatten, men også om den dypere betydningen og problemstillinger knyttet til
en rekke slike begreper. Man må for eksempel både forstå hva ordet
ytringsfrihet betyr, men også oppnå en forståelse av hva dette innebærer av
utfordringer og fordeler for samfunnet, hvordan ytringsfriheten har vokst fram
som en grunnleggende del av demokratiet vårt og hvordan og hvorfor ytringsfriheten
mange steder har begrensninger.
For det tredje
vil det være svært nyttig å lære om kildekritikk, ideologi og historiebruk. Ved
å forstå hvordan ulike ideologier og historiesyn ligger til grunn for hva man
anser som en sannhet, vil man lettere kunne vurdere en ytring ut fra konteksten
den har oppstått i. Elevene må forstå at det er en sammenheng mellom fortid,
nåtid og fremtid, og at hvordan både fortidens og nåtidens fremstilling av
historien påvirker fremtiden. Historisk innsikt hjelper en å bedre forstå sin
egen samtid, men også til å forstå at vi alle er en del av en historisk prosess
og er med på å skape historie. Hvordan skolen, staten og enkeltmennesker bruker
historien har konsekvenser for hvordan vi alle opplever vår egne historiske
identitet. Derfor er det særlig viktig å være klar over at historien blir og
har blitt fremstilt ulikt til ulike tider og av ulike parter. Ved å forstå at
historie også er et maktmiddel, vil man kunne vurdere ulike historiske
fremstillinger på en helt annen måte. Derfor har historiefaget og samfunnsfaget
en helt essensiell rolle i utviklingen av kompetansen som kreves av det digitalt
debatterende mennesket.
Ser man på
læreplanen slik den er utformet i dag, er det absolutt ikke håpløst. Som nevnt
innledningsvis finner man for eksempel i læreplanens generelle del svært
velklingende formuleringer om at skolen skal sikre friheten til å tro, tenke,
tale og handle uten å skille mellom kjønn, rase eller religion. Videre slår den
fast at opplæringen skal bygge på det grunnsynet at mennesker er likeverdige og
at skolen skal hjelpe elevene til å utvikle dømmekraft, samt unngå ”vitenskapelig
analfabetisme”. Dette er fine formuleringer som selvsagt ser ut til å ha som
mål å skape reflekterte og høflige samfunnsdeltakere, men tar læreplanene for
de enkelte fag, og kanskje særlig læreplanen for samfunnsfag, disse oppgavene
på alvor?
I læreplanen for samfunnsfag fremsettes det at
medborgerskap og utvikling av demokratiske ferdigheter er viktige aspekter ved
samfunnsfaget. De grunnleggende ferdighetene i faget fremhever viktigheten av å
kunne reflektere over meningsinnholdet i tekster, å kunne finne informasjon på
internett og vurdere denne kildekritisk, samt å kunne følge regler og normer
for internettbasert kommunikasjon. Men hvilken vekt legges det på disse
ferdighetene i de faktiske kompetansemålene? Gjennom hele grunnskolen fokuseres
det i målene for opplæringen på demokratiets formelle sider og institusjoner,
som for eksempel maktfordelingsprinsippet og kjennetegn ved demokratiet som
styringsform. Læreplanen for den videregående skolen tar heller ikke opp
mediers rolle og makt i samfunnet, og legger ei heller vekt på internett som en
arena for offentlig debatt. Etter 10. klasse skal elevene kunne gjøre greie for
de grunnleggende menneskerettighetene, hvor også ytringsfriheten naturligvis
kan trekkes inn, men utover dette krever ingen av kompetansemålene innsikt i
problemstillinger rundt ytringsfriheten og dens dilemmaer. Dette burde være det
første steget for å oppnå mer oppegående deltagere i den digitale debatten.
Ser man på de mer
holdningsrettede kompetansemålene, nevnes det etter 4. årstrinn at elevene skal
kunne samtale om toleranse. Dette er jo vel og bra, men kanskje ikke konkret
nok til å dekke de utfordringene elevene vil møte på digitale debattarenaer
eller i sosiale medier. Begreper som ytringsfrihet, offentlig debatt, saklig
argumentasjon, ekstremisme og hat finnes ikke i læreplanen overhodet.
Allikevel er det
to kompetansemål som kan benyttes for å i alle fall delvis behandle nye og
dagsaktuelle tema som debattetikk og digital kompetanse. Etter 7. klasse skal
elevene kunne gjøre rede for en aktuell konflikt og drøfte forslag til
løsninger, og etter 10. klasse skal de kunne finne frem til og presentere
aktuelle samfunnsspørsmål, skille mellom mening og fakta, formulere argumenter
og drøfte spørsmålene. Her kan læreren selv velge hvilke aktuelle
samfunnsspørsmål som skal drøftes, og der blir derfor også essensielt at
samfunnsfaglæreren er klar over hvilke utfordringer digitale diskusjonsplattformer
har bragt med seg. Hver enkelt lærer må med dagens læreplan spesielt legge til rette
for å trene opp den kompetansen som kreves ut i fra disse
kompetansemålene.
Læreplanen for
samfunnsfags innledende del og de grunnleggende ferdighetene i faget fremsetter
altså en rekke ferdigheter som absolutt er vesentlige for en læreplan i den digitale
tid. Problemet er at kompetansemålene ikke ser ut til å ta disse ferdighetene
på alvor, og dermed fremstår med vesentlige svakheter. Det blir derfor
sannsynligvis svært varierende i hvilken grad disse ferdighetene vektlegges i
praksis, både i opplæringen og i evalueringen av elevene. Det er opp til hver
enkelt lærer hvordan de velger å implementere denne kompetansen i sin
undervisning.
I forhold til de
tre hovedpunktene for hvilken kompetanse som kreves for å forstå og å kunne
delta i den offentlige debatten er det
vesentlige mangler særlig i forhold til punkt to og tre. Eleven skal lære mye
om demokratiets form, men kanskje ikke nok om debattens form og kjøreregler for
denne. Videre er det liten vekt på begrepsforståelse av vesentlige begreper
knyttet til offentlig debatt, og nærmest ingen vekt på historieforståelse. For
å oppnå opplyste og oppegående deltagere i den offentlige debatten bør også
disse aspektene implementeres i læreplanen.
Å være en
kompetent deltager av samfunnet krever altså en annen type kompetanse enn bare
for 10-15 år siden. Skolen, som samfunnets fremste oppdragerinstitusjon, må
spille en vesentlig rolle i utviklingen av denne kompetansen. Læreplanen må
utformes i tråd med den digitale utviklingen og ta utfordringene i det digitale
samfunnet på alvor. Det samme gjelder læreren, som har en ekstremt viktig rolle
med å legge til rette for en opplæring som fremmer en slik kompetanse. Videre
ville det heller ikke skade om hver og en i samfunnet går i seg selv og tenker
seg om to ganger før de poster hatefulle ytringer i det offentlige rom. Det er
dagens brukere som er forbilder for den neste generasjonen digitale brukere. Sammen
kan disse aktørene; staten, skolen og medborgeren, kanskje skape disse
tolerante og reflekterte samfunnsdeltagerne læreplanen forespeiler.
Malin S. A.
Hjelle
Masterstudent i samfunnsfagdidaktikk ved HiB
Veldig spennande og relevant tema! Eg trur du har heilt rett i at dei som har utforma læreplanen ikkje har teke inn over seg denne sida ved digital kompetanse. Vi finn mykje reiskapstenking i planen når det kjem til det digitale, men bruk av sosiale medier og nettpublisering reiser ei rekkje nye problemstillingar som utfordrar både læreplanar,lærebøker og lærarar i sin praksis. Dette er ei utfordring som særskilt samfunnsfag må ta alvorleg fordi det rører med grunnleggande samfunnsfaglege konsept som ytringsfridom og kjeldekritikk.
SvarSlett