Velkommen
til 2013. I skrivende stund er vi kommet så langt innen teknologi,
kommunikasjon og infrastruktur at det etter min mening ikke er forsvarlig,
hverken sosialt eller faglig, å fortsette troen på at grendeskole-systemet er
Guds gave til folket!
Grendeskole er
betegnelsen brukt på små grunnskoler skoler som har mindre enn 100 elever. Av
de 2957 grunnskolene i Norge utgjør 32 % av disse grendeskoler. 20-30 skoler
har blitt lagt ned hvert år siden 1976. Debatten om nedleggelse av grendeskoler
er ikke nytt på dagsordenen. Mange skoler på landsbasis har opplevd og opplever
samme trussel. Nylig har det noe sårbare emnet vært aktuelt på vestsiden av
Sotra. Maken til engasjement og samarbeid i kampen mot nedleggelse er vel
sammenlignbart med Alta-demonstrasjonen i sin tid. Det er en kamp med mange
involverte parter: elever, foreldre, lokalsamfunnet og lærerne ved de aktuelle
skolene. Deres frustrasjon er forståelig, da de er satt i en ubehagelig og
uforutsigbar situasjon. Når «barna får lengre skolevei» eller «barna må ta
buss» står som motargument, tenker jeg at vi lever i et samfunn med velutviklet
infrastruktur og kommunikasjon. Det er ikke snakk om å sende barna tur-retur
månen fem dager i uken, det er på Sotra snakk om i overkant fem kilometer
lengre reisevei. Noe som er overkommelig.
På
med realitetsbrillene
Tilfeller som Algrøy og
Syltøy skole har kapasitet til et elevantall på henholdsvis 65 og 50. Virkeligheten
ser noe annerledes ut, da Algrøy skole har 17 elever og elevantallet på Syltøy
er nede i knappe 14 elever. En
forskningsrapport gjort av Norconsult sier at ved disse to skolene vil man i
årene fremover oppleve elevtallsnedganger. For Algrøy skole sin del kan en
oppleve at det noen skoleår er mindre enn ti elever! Det kommer frem i
rapporten at skolene kan risikere at en har klassetrinn uten elever. Dette er
en realitet per dags dato for Algrøy skole, som for tiden ikke har noen elever
i 1. klasse dette skoleåret. Senest i fjor hadde skolen en elev i første
klasse. Med realitetsbrillene godt plassert på, er dette faglig og sosialt sett
holdbart?
Faglig
uforsvarlighet.
Elever ved bygdeskoler
er ofte inndelt i to hovedklasser: 1.-4. klasse og 5.-7. klasse. Hvor mye
faglig kan man da klare å komme gjennom? Enda viktigere: hvor godt tilrettelagt
undervisning vil komme ut av et slikt opplegg? Av erfaringer kan dette være en
stor, kanskje for stor, utfordring.
I et klasserom finner
man ulike elevtyper som alle lærer på ulike måter. På bygdeskoler med to
hovedinndelinger av klassene vil andre utfordringer også komme på løpende bånd.
Det vil være stort sprang aldersmessig. Et eksempel på dette er følgende. Det
er ikke en gitt sak at elever som ankommer skolen, klar for å starte sin
tiårige grunnskolegnag, kan lese og skrive.
Når de da kommer i en klasse bestående av andre barn i andre, tredje og fjerde
klasse som med tiden har lært seg både å lese, skrive og regne, hvordan vil
dette virke inn på førsteklassingens selvtillit, motivasjon og lysten til å
lære? Og det er en kjent sak at barn lærer av barn, enkelte står uten andre
jevnaldrende barn å lære av på grendeskoler.
Et annet eksempel som
viser at den faglige uforsvarligheten er nokså høy på grendeskoler er kronologi
av pensum på mellomtrinnet. Klasseinndelingen er en sak, en annen er hvordan
fag som samfunnsfag blir brukt i undervisningssammenhenger. Det er et
komplisert system, som har et slikt hendelsesforløp: mellomtrinnet er femte,
sjette og syvende klasse. Skolene har en inndeling som gjør at uavhengig
opprinnelig klassetrinn kan elevene risikere å få pensum tilhørende andre
trinn. Elever som starter i femte klasse kan måtte ha sitt første år på mellomtrinnet
med 7. klasse-samfunnsfag, tilsvarende kan syvende klasse risikere å ha samfunnsfag
beregnet for 5. klasse. Hvordan skal elevene i 5. klasse kunne forklare
forskjeller mellom å leve i et demokrati og i et samfunn som ikke har
demokrati, dersom de ikke lærer hva et samfunn faktisk er før de ankommer
7.trinnet? Pensumet til elevene er en meningsskapende prosess, men som følge av
ingen kronologi i læringskurven, vil det etter min mening være mangel på
sammenhenger, meningsskapende situasjoner og forståelse. Planmakere,
institusjoner for lærerutdanning og lærebokforfattere har ikke lagt til rette
for at det foreligger et pedagogisk representativt læremateriale når skoler er
tvungen til å kombinere klasser og pensum.
Når det er et knapt
kollegium oppstår det gjerne vansker med å kunne tilby elevene ønsket mangfold
i forhold til arbeidsstil og interesser. Det å kunne tilby elevene mangfold ser
man også i forhold til sosiale situasjoner.
Sosiale
utfordringer.
Det er ikke bare faglig
store forskjeller på elever i henholdsvis 1. og 4. klasse og 5. og 7. klasse.
Elevene er på vidt forskjellige steder både sosialt og emosjonelt. Det er ikke
en umulighet at det kan komme en følelse av at en aldri forlater barnehagen når
man år etter år opplever at man i sin «klasse» har medelever som går i 1.
klasse.
Dette kan snues andre
veien også: hva med de elevene som kommer fra barnehagen der de er omgitt av
jevnaldrende og når de vender nesen mot skolearenaen er deres omgangskrets
medelever som er 2-3 år eldre?
Både for lærerne og for
elevene ved grendeskoler kan det være vansker å skape et variert miljø. Man kan
ikke velge og vrake mellom samtalepartnere og/eller lekekamerater, man er
tvungen til å komme overens med det lille utvalget som er tilgjengelig.
Kollegiet består ofte av få lærere. Og for elevene sin del har de gjerne en
eller to jevnaldrende, i verste fall har man ingen.
Kultursjokk.
I forhold til
overgangen fra liten barneskole til en mer sentralisert ungdomsskole, kan man
da benytte seg av begrep som kultursjokk? Å gå syv år på barneskole sammen med
to andre jevnaldrende kan være vel så behagelig det. Men overgangen fra en
liten barneskole til en stor ungdomsskole vil en dag være elevenes realitet.
Hva gjør man når man plutselig går i en klasse med 35 andre jevnaldrende?
Professor Thomas
Nordahl ved Høgskolen i Hedmark var en viktig bidragsyter til oppblussingen av
forskningsdebatten da han i 2007 offentliggjorde funn gjort i forbindelse med
skolestørrelsens betydning for kvaliteten i skolen. Det må selvsagt sies at
hans funn er basert på en ungdomsskole med tilhørende barneskoler i en og samme
kommune. Man kan ikke ta alle grendeskolers skjebne under en og samme kam.
Sammenhengene som Nordahl har kommet frem til kan være et resultat av
forholdene ved de undersøkte skolene, men det er ikke en umulighet at hans funn
også er relevante for andre. Nordahl peker på at elever fra bygdebarneskoler
utviste mindre grad av selvkontroll og selvhevdelse da de ankom ungdomsskolen.
Læreren ved den aktuelle ungdomsskolen vurderte elever fra bygdeskoler som
mindre sosialt kompetente enn dem som kom fra skoler med større elevantall. I
forhold til sosial og faglig trivsel, samt forekomsten av mobbing blir det i
undersøkelsen gjort klart at elever fra grendeskoler trivdes dårligere på
ungdomsskolen. Elevenes syn på skolegangen var av negativ sort blir det også
skrevet, dette er ikke absolutt. Det er viktig å understreke at elever er individuelle
og ulike, deres oppfatninger av skolen vil i stor grad variere fra elev til
elev, uavhengig av elevantallet ved en skole.
Det finnes foreldre som
har tatt til fornuft og flyttet barna sine til Skålevik skole, dette har også
Norconsult lagt merke til. Forskningsrapporten forteller at rundt 10-15 elever
fra Algrøy og Syltøy skole frivillig har byttet beite. 11 av elevene ved Syltøy
skole har valgt å bytte skole, noe som utgjør rundt halvparten av skolens
elevtallsgrunnlag. Det kan se ut til at en
ny trend er på vei: innser noen foreldre at sosialt og faglig sett er det mer
matnyttig for barna å gå på en skole med større elevantall? Dette kan man bare
håpe på at er tilfelle, for nedleggelsen planlegges å finne sted allerede
kommende skoleår.
Rehabilitering
må være uaktuelt.
Skolene som refereres
til som grendeskoler, er bygg som har stått på samme sted i flere mannsaldre.
Disse byggene har enorme behov for innvendig oppgradering og rehabilitering. Et
prosjekt som jeg, uten å være økonom, kan si at vil koste langt mer enn hva det
vil koste å la elevene entre en skolehverdag på en større skole. Enorme tiltak
må igangsettes, både i forhold til arealutbygging og mer generelt det som
omhandler oppussing. Det er blitt argumentert med at skoleskyss vil medføre økonomiske
økninger, dette kan umulig være sammenlignbart med hva den totale summen av en
skoles rehabilitering vil koste?
En
naturlig utvikling?
Dagens skolestruktur
ble etablert i en tid hvor sjøen var veien til sivilisasjon. Tidligere levde en
i et mer lukket samfunn: gjerne avgrenset til egen bygd. På landet er den
opprinnelige skoleordningen kjent som «omgangsskoler», denne skoleformen var
vanlig frem mot 1900-tallet. En ordning som gikk ut på at en lærer gjerne hadde
ansvar for å holde skole på tre steder, gjerne i samlet skole. Situasjonen er
nok ikke slik på dagens bygdeskoler, men det er sammenlignbart når en lærer
har, eksempelvis, gjerne ansvar for alle elever i 1. til 4. klasse.
Etter skoleloven av
1969 hadde den enkelte skolen og skolekretsen en sterk og beskyttet posisjon. Men
sannheten må på bordet, kommunen kan ikke stå stille i håp om at illusjonen om
den gode bygdeskolen vil vedvare i tiden som kommer. Det er på tide med noen
grep, gjerne noen av den drastiske typen. Som følge av at kommunen er i enorm utvikling
og endring i disse dager, i forhold til utbyggingen av Sotra Kystby, kan man
ikke la noen deler av samfunnet bli værende igjen på et stadiet som ligner et
samfunn a la 1850.
Sammenslåingen av
skoler som ligger i overkommelig avstand fra hverandre vil med andre ord være
en naturlig del av samfunnets utvikling. Hvis man går noen tiår tilbake og ser
på forskning gjort på område, ser man at det har vært en akselerasjon i
nedleggelsen av grendeskoler fra og med slutten av 1980-tallet. Det var kun 4%
nedgang av småskoler fra perioden 1977-1987, mens det i tiåret etter var en
nedgang på hele 47%.
Selv om nedgangen av
småskolene var tilnærmet konstant fra 1977 til 1987, ble småskolene utsatt for
press fra kommunene allerede fra 1970-tallet. Det var staten gjennom
departementene som var i front for dette presset. En hadde et sterkt ønske om
«bedre» klasseinndeling, et ønske om å «styrke» skolen gjennom større skoler,
samt satsing på mer bruk av skoleskyss. Ansvaret for nedleggelse av skoler ble
tildelt kommunen etter 1986, det er nå de som «kjører skuta». Det er for
utdanningsdirektøren og barneombudet i den enkelte kommunen mulig å gripe inn
dersom den endrede skolestrukturen vil påføre elevene lang og tidkrevende
skyss. For elever i eksempelvis Kautokeino vil oppstandelsen rundt lengre
reisevei stå som et sterkt argument, da det kan være snakk om bussreise på 46
kilometer for noen elever. Dette er ikke tilfelle på Sotra, hvor avstandene er
innenfor rimelighetens grenser.
Avslutning
Da Gro Harlem
Brundtland var statsminister på 90-tallet engasjerte hun seg i saken om
skolenedleggelse. Allerede i 1993-94 uttalte hun at en del av skolenedleggelsen
som fant sted gjaldt skoler som var så små at det hverken pedagogisk eller
sosialt ville være mulig for skolene å gi elevene et godt nok tilbud. Når
elevtallet er under tjue på enkelte skoler kan man stille spørsmålstegn ved om
deres faglige og sosiale behov blir dekket i den grad det blir gjort ved skoler
med større elevantall. En barneskole skal være en forberedende arena hvor elever
får dekket både faglige og sosiale behov gjennom de syv årene de tilbringer
der. Jeg mener at grendeskoler ikke innfrir på disse områdene, derfor må man ha
FNs barnekonvensjon litt i bakhodet. Den sier følgende «ved alle handlinger som
berører barn, (…) skal barnets beste være et grunnleggende hensyn». Det er på
tide å gi slipp på drømmen om det evige bygdelivet, takke grendeskolene for
følge og vende nesen fremover.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar